“En spänstig kultur slår ut effektiviteten”
Uttalandet kommer från Marianne Hagen som nu tar rollen som Director & Architect Strategic Accounts i The Assessment Company.
Marianne kommer fra ManpowerGroup hvor hun blant annet har ledet Right Management i norden igjennom flere år og vært salgsleder for Right Management Europa. Hun beskriver seg selv som en person som alltid er på vei og som ikke er ferdig tenkt.
Marianne kommer från ManpowerGroup, där hon har lett Right Management i Norden i flera år och varit försäljningschef för Right Management Europe.
Hon beskriver sig själv som en person som alltid är på språng och som inte har tänkt färdigt. Hon säger också att:
”Jag är en säljdriven person och vill ha sensorerna ute på marknaden. Jag vill arbeta med kunder och på marknaden för att kunna lära mig varenda dag. Lärande är och kommer att vara min viktigaste drivkraft, och jag vill få mer inlärning i de flesta människors vardag. “
Marianne tillbringar mycket tid på marknaden och anser att fokus för många företag och organisationer bör förändras från att bli mer effektivt till att bli mer motståndskraftigt.
Tiden vi alla har levt under det senaste året har varit oförutsägbar, och det har tyvärr lett till att fler företag sätter fokus på effektivitet.
Det är inte ovanligt att vi hör chefer prata om “vi har ett effektivitetskrav som måste upprätthållas”. När fokus ligger på effektivitet är fokus på om de anställda levererar enligt plan?
Mycket har sagts om mätkultur och mätningar i allmänhet. Personligen slår Marianne ett slag för en förtroendebaserad kultur där fokus ligger på att ta chansen att lita på sina medarbetare och se potentialen i alla. Det finns inga säkra jobb, och därför bör vi underlätta att lärande sker varje dag och kontinuerligt till förmån för arbetsgivaren och arbetstagaren.
«Att lära sig varje dag är för alla»
Det är det kollektiva lärandet som är viktigast, och det ska hända varje dag.
Nu är det dags för företag att proaktivt planera och skapa omfattande planer med fokus på människor, kultur och kompetens som de behöver för framtiden.
Här är några av Mariannes reflektioner om hur man lyckas:
Bedöm dina alternativ. Få tillgång till framtiden.
Alla organisationer har en dröm om vart de ska. Resan börjar med att förstå klyftan mellan var de är idag och var de kommer att vara i framtiden.
Stora förändringar gör att dagens anställda inte nödvändigtvis har den kompetens företaget behöver om fem år. Eftersom företag måste leta efter nya färdigheter får de anställda också lägre lojalitet till arbetsgivaren.
«En spänstig kultur är företagets förmåga att förutse, reagera och anpassa sig till det som händer. Det handlar om att uthärda förändringar och oförutsedda händelser. Det handlar om att uthärda ett “buller” och ha en bra kultur och processer som minskar effekten av det som händer.»
Stora förändringar gör att dagens anställda inte nödvändigtvis har den kompetens företaget behöver om fem år. Eftersom företag måste leta efter nya färdigheter får de anställda också lägre lojalitet till arbetsgivaren.
På The Assessment Company hjälper vi våra kunder att göra förändringar säkrare och främja en motståndskraftig utvecklingskultur. Genom att arbeta med kontinuerlig utbildning och feedback är det viktigt att bygga upp självförtroendet, tankesättet och den kompetens som chefer och medarbetare måste ha för att hantera en ständigt föränderlig vardag.
När AC etablerades utvecklades PEOPLE LAB. ™ för att lyckas med just detta. PEOPLE LAB. ™ är en träningsarena för företag, inspirerad av sport. Inom sport tränar du varje dag för att förbereda tävlingar. I näringslivet tävlar vi kontinuerligt, men i gengäld tränar vi sällan. I PEOPLE LAB. AC, AC möjliggör mer kontinuerlig och mer övning nära utbildning, så att chefer, team och anställda kan bygga den kompetens de behöver för att lyckas på sin marknad.
«Jag ser fram emot att få veta mer om det!»
Utvärdera dina alternativ, träna ditt folk, få tillgång till framtiden
Vilka möjligheter har vi och vad behöver vi nu för att kunna leva upp till strategin?
Oavsett svar måste företagen i framtiden ha ännu mer fokus på att vi varje dag måste lära oss något nytt. Ett företag ska vara ett lärandecenter, så att du både lockar, behåller och utvecklar dina medarbetare.
- Skapar kompetens och kompetens: Det finns inga säkra jobb. De anställdas säkerhet för framtida jobb är deras egen kompetens. Ledaren måste ordna för att detta ska ske.
- Visar att det är tillåtet att göra misstag: Ledare måste vara öppna för förändringar, beredda att ta risker och villiga att misslyckas. Det måste finnas en kultur där det är tillåtet att försöka göra misstag.
- Använder de anställdas förmåga att tänka själva: En ledare kan inte kontrollera detaljer, utan måste vara en ledare som visar de breda linjerna.
«Att kunna främja samarbete och lärande blir den viktigaste egenskapen en ledare har» avslutar Marianne