Ligg steget före
LIGG STEGET FÖRE NÄR DET ÄR SVÅRA TIDER
Viska orden “lågkonjunktur” och “nedgång” och företagen kommer omedelbart att börja bedöma sina omkostnader och identifiera “lyxutgifter” för potentiell minskning eller borttagning. Och oundvikligen blir L&D ett enkelt mål. Det är lätt att avfärda det som inte är omedelbart relevant för ditt företags framgång här och nu. Något som kan läggas åt sidan, tillfälligt, utan att det har minsta effekt på kort sikt.
Men är det verkligen så?
Även om noggrann hantering alltid är viktigt, kommer det vara tillgången till rätt personer och rätt kompetens som kommer att bära ett företag genom turbulenta tider.
L&D hjälper team att få de färdigheter ditt företag behöver för att blomstra i motgångar, hitta kreativa lösningar på svåra problem och att ligga steget före, så att du alltid är redo att maximera möjligheterna när ekonomin börjar visa tecken på förbättring. Kanske har din organisation redan den talangen. Kanske har du inget behov av att utveckla anställda längre fram, eller förbereda dem för nästa steg, eftersom du är helt säker på deras färdigheter och deras lojalitet.
Men då skulle du vara i minoritet, dels på grund av den ständiga utvecklingen av verksamheten, dels för att L&D har en bevisad positiv inverkan på retentionen.
När företag investerar i sina medarbetare skapar de lojalitet hos de anställda och förbättrar både moral och medarbetarengagemang genom att den anställde känner sig behövd och sedd till samtidigt som de stärker företagskulturen. Detta bidrar i sin tur till att skydda ett företags tillgångar (humankapital) genom att minska personalomsättning, vilket är viktigt i en tid av nationell kompetensbrist.
Att investera i utbildnings och utvecklingsprogram (L&D) är en av de bästa sakerna ett företag kan göra för de anställda (och produktivitet) i tider av långsam tillväxt. Faktum är att brist på konsekventa investeringar i L&D, i både goda och dåliga tider, är en av anledningarna till att företag misslyckas:
”Många organisationer ser ledarskap som en kortsiktig… serie episodiska händelser som finansieras ett år men inte nästa. Företag som “förstår detta” investerar i att utveckla ledare under både goda och dåliga tider snarare än att behandla det som en lyx de bara har råd med under starka år. Högpresterande företag spenderar 1,5 till 2 gånger mer på ledarskap än andra företag. Dessa företag skördar resultat som är tre till fyra gånger högre än sina konkurrenter.”
VARFÖR DU SKA INVESTERA I LÄRANDE OCH UTVECKLING I EN LÅGKONJUNKTUR
Att investera i utbildnings- och utvecklingsprogram har en direkt inverkan på ditt företag och att i en lågkonjunktur, investera i dina anställda kommer att:
1. Öka moralen. Att investera i L&D berättar för dina anställda att du värdesätter dem och det arbete de gör, och att de har en framtid i ditt företag. Detta förbättrar medarbetarnas engagemang och enligt forskning levererar engagerade medarbetare mer värde för sitt företag.
2. Minskar personalomsättning. Retention förbättras när engagemanget växer, enligt forskning från Aon. Engagerade anställda är mer benägna att stanna kvar i företaget, tala positivt om sitt jobb och sträva efter framgång. Detta resulterar i ökad produktivitet samt sänker personalomsättningen
3. Attrahera (och behålla) unga talanger. I en rapport från den globala rekryteringsbyrån Hays fann man att Gen Z-anställda tar sin utveckling på allvar. Företag som erbjuder högkvalitativa L&D-program är mer benägna att locka begåvade och ambitiösa ungdomar som annars skulle leta efter mer lovande utomeuropeiska marknader för konkurrenskraftiga jobberbjudanden.
4. Minska kompetensgapet. Det finns ett kompetensgap när anställda inte kan utföra sina arbetsuppgifter eftersom de saknar ordentlig kompetensutveckling. Detta påverkar produktiviteten och intäkterna i negativ riktning vilket får dina anställda att känna sig omotiverade och utan stöd. Att investera i L&D hjälper till att stärka dina anställda och minska kapacitetsgapet.
HÅLL DIG STARK I AVMATTNINGEN
Att investera i det mänskliga kapitalet i ditt företag – dina anställda – hjälper dig att överleva nedgångsekonomin. Så fokusera mer på att tillhandahålla pågående och nya L&D-möjligheter (och mindre på förmåner och förmåner) om du vill att dina anställda ska vara mer engagerade och mer motiverade att lyckas.
I tider av nedgång eller ekonomiska svårigheter behöver företagen anställda som kan navigera genom problem och förändringar. Genom att investera på rätt platser och se till att din utbildningsbudget används för att uppnå de resultat du behöver, framtidssäkrar du ditt företag, vilket hjälper till att förbättra affärspåverkan, behålla personal och locka nya talanger.
Skriven av: Marjam Lönnqvist Fooladi