Plantagen: “Tanken på att göra det digitalt gör ont”
De anställda på Plantagen brinner för växter och tillväxt, men de har också ett stort engagemang för kunder och kollegor. Medan plantorna är mer beroende av fysisk närvaro, kan kompetenshöjningen mycket väl göras från hemmakontoret.
En bedrift som benytter seg av muligheten til å utvikle sine ansatte under en digital covid-hverdag er Plantasjen. Med rundt 2500 ansatte og mer enn 130 butikker i forskjellige format i Norge, Sverige og Finland, er Plantasjen den ledende aktøren av blomster og planter i Norden. Jørgen Haukås, Operation Manager i Plantasjen Norge, er glad for at Plantasjen ikke valgte å la covid-19 bli en stopper for utviklingen av lederne i selskapet.
Ledarskapsutveckling med fokus på kundupplevelser
Plantagen har haft ett behov av att öka fokus på ledarskapsutveckling och ville ha ett program baserat på mer frekvent, mer konsekvent och praktisk kompetensutveckling och utbildning. Regioncheferna och särskilt butikscheferna i kedjan står inför nya utmaningar varje dag som sätter ledarskapet på prov. Genom utbildning har de byggt upp ett tydligare ledarskap och en gemensam prestations- och servicekultur, där inspirerande kundmöten står i fokus. Haukås menar att träning i specifika situationer var helt avgörande för både engagemanget och effekten av utvecklingsprocessen.
Efter flera omgångar fysisk träning i PEOPLE LAB var det första gången Plantagen valde att flytta ledarutvecklingen till det helt digitala rummet. Hur var upplevelsen? Här är Jørgen Haukås reflektioner.
Hur var din upplevelse av utbildningen?
Mycket, mycket bättre än förväntat. Jämfört med en fysisk samling fick vi nästan samma resultat, förutom att effektiviteten ökade med mindre restid och mer träning. Naturligtvis förlorade vi en del av den sociala aspekten, men totalt sett överträffade genomförandet av utvecklingsprocessen alla förväntningar.
Vi bidrog till startfasen med ett program, utveckling av relevanta ärenden för utbildning, samt att sätta scenen och ge feedback längs vägen i fallen. I samarbete med AC var det inget konstgjort med programmet, men vi stod kvar med professionell påfyllning och lyft. Resultatet lämnade vi med passet direkt till där vår organisation är just nu.
Jag var en drivkraft bakom fysiska samlingar. Tanken på att göra det digitalt gjorde helt enkelt ont. Piloten visade att det var helt rätt att göra det digitalt, så det innebar att vi kunde träna mer förutom att använda den digitala plattformen även mellan AC -samlingarna
Vilken effekt av utvecklingsloppet har du sett hittills?
I huvudsak vill jag lyfta fram medvetenheten om ledarrollen och inflytandet gentemot anställda (överföringseffekten), förutom kommunikation. Vi har sett till att handlingsplanerna har blivit konkreta och starkt kopplade till våra viktigaste KPI: er / mål.
På sikt räknar vi med att alla planer har bra åtgärder som är tillräckligt uppdelade för att nå målen. Vidare är det viktigt att förmedla budskapet till alla som är med och påverkar resultatet.
Det vi har lärt oss ligger i ryggmärgen och kan användas omedvetet och medvetet när det är upptagen perioder
Ledarskapsutveckling med fokus på kundupplevelser
Plantagen har haft ett behov av att öka fokus på ledarskapsutveckling och ville ha ett program baserat på mer frekvent, mer konsekvent och praktisk kompetensutveckling och utbildning. Regioncheferna och särskilt butikscheferna i kedjan står inför nya utmaningar varje dag som sätter ledarskapet på prov. Genom utbildning har de byggt upp ett tydligare ledarskap och en gemensam prestations- och servicekultur, där inspirerande kundmöten står i fokus. Haukås menar att träning i specifika situationer var helt avgörande för både engagemanget och effekten av utvecklingsprocessen.
Tycker du att det här var spännande?
Då är du mer än välkommen att kontakta vår kollega Svein Optjernsberget som ansvarar för samarbetet med Plantagen.